Am provocat-o pe Ana (elevă în clasa a III-a) să răspundă la întrebarea „Ce te face să citești?”. A fost surprinsă de întrebarea mea!  Cum adica  Ce mă face să citesc? Am văzut uimirea pe chipul ei, era cumva mirată de ceea ce am întrebat-o (asta s-a întâmplat la început de luna martie 2020). Așa s-a născut acest articol! De la o întrebare care pentru mine avea un scop, iar pentru ea era ciudată! Mi-am propus atunci să public acest articol în cadrul evenimentului „SĂ NE ÎNTINDEM LA CITIT” din cadrul Zilei Internaționale a Cărților.

Ce mă face să citesc?

„ Am 9 ani și 11 luni. Sunt elevă în clasa a III-a în București. Povestea aceasta începe de la întrebarea „Ce te motivează pe tine să citești zilnic?”.

Nu știu exact ce să răspund, dar până acum am citit peste 150 de cărți. O parte dintre cărți le-am recitit de două sau trei ori. Îmi place foarte mult să citesc.

Totul a început cu „prima carte”. M-am gândit să o citesc după ce am văzut filmul. Cartea se cheamă „Coraline”. Aceasta este una dintre cărțile recitite. Am început apoi să merg cu mama la librărie. Îmi cumpăram cărți de aventură (în general, cele de la Editura Arthur).

Performanța

Performanța mea a fost cartea „Crăciunozaurul și Vrăjitoarea Iarna” – are peste 400 de pagini. Am citit toată cartea într-o singură zi. Era o zi obișnuită de școală, dar nu avea să mai fie așa. Aveam să descopăr o grămadă de lucruri interesante și nu m-am putut opri până nu am citit și ultimul paragraf. Pur și simplu am citit și nu m-am oprit. De fapt, citesc chiar și atunci când alți copii se joacă în jurul meu sau vorbesc. Nu sunt atentă la ei, sunt captivată de ce citesc. Asta nu înseamnă ca eu nu mă joc. Chiar îmi place. Mă joc cărți cu grupul de fete sau mă joc afară, alerg, fac dansuri și alte activități.

Seara, citesc cu mama și cu tata. Îmi place când citim împreună. Și părinții mei citesc foarte mult și asta mă ajută.

Partea grea

Partea grea este că nu prea cunosc copii care să vorbească despre ce citesc. Este o singură fetiță, e mai mare ca mine. Ea citește mult. Ne vedem în weekend și vorbim despre cărți.  Așa am ajuns să aflu de alte volume de la ea și ea de la mine. Un schimb de idei ne-a făcut să citim alte cărți de care nu știam. Nu sunt multe persoane care citesc și nu știu de ce, e păcat. Noi două am ajuns chiar să ne împrumutăm cărți una alteia. Sunt zile când vorbim la telefon. Ea spune ce a mai citit, uneori chiar îmi povestește idei din cărți sau ce i-a plăcut ei dintr-o carte.

Doamna învățătoare de la școală ne spunea încă din semestrul I să citim. Ne dădea și o perioadă de câteva săptămâni sau luni pentru o carte groasă (300-400 pagini). Eu, atunci când încep o carte, sunt fascinată și o citesc fără să mă gândesc „mai am timp să o termin”. Citesc și la after school mult. Sunt încurajată să citesc. Sunt apreciată pentru că citesc.

Planuri de viitor

În ultima perioadă am început să scriu. Am în lucru o poveste care o să fie animată și de câteva desene. Prezintă aventura dintre un extraterestru, o vulpe și un șobolan care se confruntă cu tot felul de experiențe și au tot felul de emoții. Este o poveste care a început după ce am învățat tot mai multe lucruri despre mine și despre emoțiile pe care noi, copiii,  le putem avea.

Aproape în fiecare weekend merg la librărie. Îmi place când sunt reduceri și profit să-mi cumpăr cărți în plus. Dacă vreau să cumpăr trei cărți și sunt la ofertă 2+1, atunci prefer să cumpăr și să plătesc 4 cărți și voi avea 4+2. E mult mai bine așa.

Sper să descoperiți și voi plăcerea de a citi. Pe mine m-a ajutat faptul că părinții mei mi-au citit povești când eram mică. Acum mă ajută că și ei citesc împreună cu mine. Eu vă recomand să începeți să citiți ce vă place, cărțile de aventură sunt foarte captivante și o să vă doriți să vă aventurați în toate magiile poveștii. ”

Ana (clasa a III-a)

Să ne întindem la citit”

Proiectul – evenimentul „Să ne întindem la citit” a luat naștere dintr-o dorință pe care eu și colegele mele de la ProKinder  am născocit-o într-o zi de primăvară acum mai mulți ani (www.prokinder.ro sau pe pagina de Facebook ProKinder Grădiniță și After School – https://www.facebook.com/Prokinder-Gradinita-si-After-School-184688752147657/. Atunci ne-am propus să facem un lanț neîntrerupt de citire care să înceapă la ora 8:00 și să se sfârșească la ora 18:30 (adică pe tot parcursul unei zile de funcționare). Anul acesta nu se poate organiza în acest fel, anul trecut eu am lipsit (eram plecată în Africa, dar vă spun cu mâna pe inimă că am fost implicată în program și am citit „împreună” cu ProKinder încă de la 8:00, chiar dacă eram într-un trib prin Kalahari, Namibia).

Mai jos găsiți o poză de la ”colțul” de citire din Namibia.

Desert Kalahari - Namibia

Aici găsiți un link de la unul dintre evenimentele de la ProKinder http://www.prokinder.ro/?p=1024 .

Provocarea mea este să facem din ZIUA INTERNAȚIONALĂ A CĂRȚILOR (23 Aprilie) un lanț de citire și împreună cu cei din jurul nostru SĂ NE ÎNTINDEM LA CITIT! Apoi putem răspunde și noi la întrebarea la care a răspuns Ana atât de frumos. Ce mă face să citesc? Vă reamintesc, Ana are doar nouă ani și a citit peste 150 de cărți. Bravo, Ana! Sunt mândră de tine și sunt sigură că și colegele mele de la ProKinder sunt mândre de tine! Felicitări și părinților tăi.

Psiholog clinician, psihoterapeut Agnes Remalia Dragomir

Corectură realizată de Simona Corendea