Cum desfășurăm activități acasă și cum ținem cont de dezvoltarea copilului pe toate dimensiunile?

Conform fișei de dezvoltare PORTAGE există mai multe dimensiuni de dezvoltare: social, limbaj, cognitiv, motor și autoservire. Toate sunt foarte importante și toate au nevoie să fie atinse.

Copilul este complex și dezvoltarea lui e importantă. NU am pretenția că am atins toate tipurile de activități și nici nu mi-am propus. Am dorit totuși să prezint mai mult decât o singură activitate.

Până să începem exemplificările e bine să cunoașteți de ce anume aveți nevoie:

  • Să știți cum se joacă acel joc;
  • Să aveți materialele pregătite;
  • Să vă fie foarte clare regulile care trebuie respectate ca să le puteți transmite clar copilului;
  • Să fiți creativi ca să puteți crea alte jocuri sau să simplificați/ îngreunați jocul dacă el nu merge așa;
  • Să aveți mereu de rezervă încă un joc/ activitate ca, în caz că nu merge ceva, să apelați la următorul;
  • Să înțelegeți conceptul de „captare a atenției” – este un moment extrem de important în activitatea cu copiii mici.

Pentru fiecare domeniu voi prezenta câteva exemple de activități și voi spune și cum le puteți simplifica                                                                     sau complica.

Domeniul COGNITIV:

  1. Jocuri de completare (lacune). Sunt foarte importante în dezvoltarea cognitivă a copilului. Stimulează dezvoltarea și rezolvarea de probleme.

 

  1. Asocierile și ele sunt foarte importante în dezvoltarea copilului. Îl ajută pe copil să asocieze două obiecte ca să le completeze sau să asocieze două obiecte identice sau legate printr-o caracteristică.

  1. Puzzle-urile sunt importante și ele. Se începe de la cele din două piese și se urcă treptat gradul de dificultate la 3, 4, 8, 10, 30, etc. Ele pot să fie cumpărate sau create. Pot să fie făcute și din materiale deja existente în reviste sau cărți care s-au deteriorat și le puteți recicla sub formă de puzzle.                                                                                                         
  2. Jocuri de constucții, jocuri lego, etc.

Domeniul LIMBAJ:

  1. Aveți nevoie de cărți potrivite cu vârsta copilului. Pot să fie cărți din material sau pot să fie cărți de povești. În prima etapă copilul are nevoie să se familiarizeze cu o carte. De aceea se folosesc cele din material, atractive, cu inserții pentru motricitate și senzorialitate. Citiți povestea (dacă există una scrisă) sau creați o poveste dacă există doar imagini în cărți. Folosiți intonația, mimica și gestica cât mai mult posibil, dar în mod pozitiv.

 

  1. Jucați rolul după finalizarea poveștii. Fiecare poveste se poate pune într-un joc de rol.

 

  1. Ascultați povești audio (nu desene animate și fără imagine video la TV).

  1. Folosiți jetoane pentru a recunoaște și învăța animale/ fructe/ legume, pentru a spune caracteristici despre ele. De exemplu, în cazul animalelor, să spună unde trăiesc și ce mănâncă.
  2. Învățați sunetele folosind jetoane cu litere și numele copilului, familiei, persoanelor cunoscute.
  3. Învățați caracteristici despre diverse ființe sau obiecte.

  1. Trasați semne grafice pentru a pregăti învățarea literelor, apoi uniți puncte pentru a trasa litere. Această parte este integrată și la motricitate fină.

Domeniul MOTRICITATE (împărțit în motricitate fină și grosieră)

MOTRICITATE FINĂ

  1. Activități de pictură prin diverse tehnici: pictură cu pensula, pictură cu degetele (dactilopictura), pictură cu buretele, pictură cu alte materiale (vată, fructe, roțile mașinilor, etc). Aici e nevoie de multă creativitate, iar creativitatea intră în funcțiune când scade anxietatea! Așa că e nevoie de relaxare.

  1. Activități de lipire și colaje. Aici să fim liberi la creativitate. O parte foarte importantă pentru dezvoltarea copilului. De la decupat din reviste și lipit, la creat propria cameră cu imagini din reviste sau cu imagini desenate de el iar apoi decupate și lipite.

  1. Lucrul cu plastilina, nisip, apă, pământ, etc. Modelaj din plastilină sau nisip kinetic. Transfer de apă sau nisip praf dintr-un vas în altul. Toate sunt experimente care îl încântă pe copil.

  1. Creație de lucrări artistice, și vă dau câteva exemple: acvariul cu pești, copacul cu flori din hârtie creponată, copacul în cele 4 anotimpuri din vată, flori din dischete demachiante, etc.

  1. Semne grafice, colorat, trasat, mânuit (tot ce implică folosirea motricității fine, a mâinii și a degetelor).

  1. Jocuri de motricitate fină. Putem să sortăm biluțe după culoare. Putem să învățăm să introducem obiecte în orificii (mai mari și apoi mai mici). Putem pune paste făinoase pe bețe de frigărui sau putem folosi cleștele de bucătărie să prindem obiecte și să le transferăm. Cele mai multe ajuta la dezvoltarea cogniției. Multe modele găsiți mai jos.

SONY DSC

SONY DSC

Domeniul MOTRICITATE GROSIERĂ

Aici sunt nenumărate jocuri care pot să fie făcute în casă sau în curte. Sunt foarte indicate atât pentru dezvoltarea armonioasă a corpului cât și pentru dezvoltarea cogniției sau a socializării și a autoservirii.

  1. Jocul cu trasee. Pregătești un traseu din obiecte din casă și copilul trebuie să-l urmeze după indicații.

  1. Obstacole și cum le depășim. Tot sub forma unui joc în care copilul deprinde abilități de motricitate grosieră.

  1. Jocuri cu mingi, baloane (sortare, prindere, punere, direcționare).

  1. Joc de transfer obiecte.

  1. Joc motric în care putem învăța forme geometrice, culori, animale, fructe.

  1. Trasee de mașini (poate vă aduceți aminte că ele se făceau prin anii 90 pe nisip, în curte la bunica). Acum se pot face inclusiv cu puțină bandă de hârtie și câteva obstacole de la piese Lego.

  1. Tresee senzoriale-jocuri senzoriale.

 

Domeniul SOCIAL

Pentru perioadele când copiii stau mai mult în interior se pot organiza diverse activități de ordin social.

  1. Conversații telefonice cu persoane dragi/ cunoscute: bunici, frați, surori (mai mari), unchi, mătuși sau colegi.
  2. Jocuri de rol în care alegem contexte sociale: cum ne purtăm la magazin, în avion sau la plajă. Se crează mediul și fiecare joacă rolul unei persoane (ei fiind necunoscuți unul altuia sau fiind cunoscuți și nu s-au întâlnit de mult timp). E nevoie de multă creativitate și aici. Această parte dezvoltă mult și limbajul, dar și cogniția copilului prin creativitate.

  1. Cunoașterea emoțiilor și comportamentelor se încadrează în acest domeniu. Jocuri de recunoaștere a emoțiilor și ce comportamente ar trebui să avem în funcție de persoane ce manifestă diverse emoții. Despre emoții discutăm atât în context personal, cât și despre alții.

3

  1. Să învățăm forme de salut după diverse reguli sociale. De exemplu, cum ne salutăm cât mai divers când nu avem voie să ne atingem sau când e nevoie să păstrăm o distanță sau cum salutăm haios.
  2. Jocurile de masa (remi, sah, nu te supara frate) – jocuri împreună cu familia.

Domeniul AUTOSERVIRE

Copilul are nevoie să învețe să se descurce singur. Este unul din lucrurile esențiale pe care sper că fiecare părinte și-l dorește pentru copilul lui. Autoservirea de la vârste foarte mici îi dă copilului o încredere în sine și îl ajută să depășească obstacole pe viitor.

  1. Joc de îmbrăcat și dezbrăcat. La vârste mici să își pună o bluză cu nasturi. La vârste mai mari să închidă nasturii și să-i deschidă. Să își pună pantalonii sau să își dea jos/ să ia pe el un tricou.
  2. Să mănânce singur – se fac jocuri cu lingura și farfuria din plastic. Se învață mecanismul și copiii vor folosi apoi puțină apă, iar după vor trece la mâncare. Pentru cei mai mari e bine să fie lăsați să aranjeze ei o parte din masa de prânz (de exemplu: să pună ciorba cu polonicul sau să aranjeze tacâmurile la masă). Să adune și să ducă la spălat vasele și chiar să ajute la spălatul lor. Ajutorul poate să fie chiar de la 3 ani și sunt copii care ajută și înainte de 3 ani la spălat vase (chiar dacă ele se vor respăla apoi sau se lucrează cu mâinile copilului).
  3. Să își aranjeze singur camera, să adune jucăriile, să fie responsabil de ordinea din propria cameră.
  4. Să învețe să urce scările și să le coboare de când începe să meargă, cu ajutor. Să primească tot suportul, dar cu scopul de a ajunge la independență în coborârea și urcarea scărilor, coborârea și urcarea pe scaun, canapea, pat, etc.
  5. Să fie încurajat să învețe să folosească tot ce are nevoie pentru propria igienă: spălat pe mâini, folosit toaleta, spălat pe corp. Toate se introduc treptat, încă de când copilul are câteva luni.
  6. Grija pentru un animal.

 

Sper să vă fie de folos materialele și să vă ajute să dezvoltați si altele!

Toate imaginile sunt cu titlul de exemplu! Sunt preluate din surse diverse.

Modelul de împărțire pe domenii este după fișa de dezvoltare PORTAGE (domeniile).

Materiale realizat de Psiholog clinician, Psihoterapeut Agnes Remalia Dragomir

Corectură realizată de Simona Corendea.