CUM POATE ARĂTA O ZI DIN VIAȚA COPILULUI DE 2-6 ANI

Copiii sunt acasă. Mulți dintre ei stau în casă pentru că nu dispun de curte sau de o pădure unde să alerge în voie. Nu e ușor să consumi energia unui copil care e doar în casă și acasă, dar nu e nici imposibil. Cum poate arăta un program de o zi? Voi face azi o recomandare de program pentru o zi de grădiniță – acasă!

Până să vă transmit programul vă recomand să vă pregătiți materialele de cu seara (puteți implica și copilul, chiar e recomandat). Așa el știe ce urmează și voi, părinții, aveți timpul necesar să vă acomodați cu ce veți desfășura. COPIII AU NEVOIE DE PREDICTIBILITATE! Asta îl ajută să fie liniștit. Asta îi ajută și pe adulți (de cele mai multe ori).

Voi prezenta un program care este potrivit pentru vârstele de 2-6 ani (cu mici modificări în funcție de vârsta copilului îl puteți adapta). În funcție de vârstă, activitățile durează între 10 și 40 minute.

Este recomandat să aveți o tablă în casă unde să afișați lucrările. În caz că nu aveți puteți să le prindeți pe frigider cu magneți. Să faceți o expoziție zilnică și apoi săptămânală. La final de săptămână alegeți un singur desen reprezentativ și, eventual, să îl folosiți ca material suport în următoarea săptămână (voi reveni cu informații despre ce puteți face cu el).

Copiii sub 6 ani au nevoie de un moment al „captării atenției”. Acest moment îi ajută să rămână concentrați și vă ajută pe dumneavoastră să apelați la el când copilul își pierde interesul. Fie urmează o surpriză la final de activitate/activități, fie o să descopere ceva, etc. În funcție de interesul copilului alegeți acest moment. O să aveți nevoie de el.

Pentru fiecare activitate o să spun și de ce materiale aveți nevoie.

0. Pregătirea materialului de seară împreună cu copilul (denumit zero pentru că e înainte de ziua efectivă).

  1. Trezirea cu rutina de dimineață: toaleta, spălat mâinile, fața, dinții (nu vă treziți prea târziu pentru că asta poate modifica rutina). E bine să aveți o oră relativ fixă de trezire (și de culcare) pentru copil. Aerisit camera, făcut patul, etc.
  2. Pregătirea micului dejun împreună cu copilul. Este un moment foarte bun de a discuta despre cum a dormit, ce a visat, cum se simte, de a oferi o îmbrățișare – afecțiunea de dimineață care ajută copilul pe parcusul dimineții. Acest mod de a oferi afecțiune e recomandat să fie în modul în care copilul simte afecțiunea. Aici ține de cunoașterea părinte – copil.

Se adună masa împreună cu copilul. Fiecare are responsabilități în pregătit și adunat masa.

  1. Rutina: Cum este timpul afară? Pentru asta recomand să pregătiți de seara câteva jetoane cu: soare, nori, ploaie, fulgi. Le lipiți de seara pe geam și dimineața vă duceți la toate gemurile casei și priviți afară. În funcție de vârstă vorbiți despre ce vedeți afară, pe geam (în română, engleză, franceză, toate limbile cunoscute de părinte). Lăsați ultimul geam cel cu imaginile. Când ați ajuns la acel geam rămâne să dați jos toate imaginile care nu corespund. Exemplu: dacă afară plouă, atunci dați jos de pe geam celelalte imagini (cele cu soare, fulgi,etc). În prima zi când începeți puteți să construiți aceste imagini împreună cu copilul și de a doua zi urmăriți acest plan (sau unul asemănător)

Punctele 2 și 3 pot să fie inversate în caz că nu mănâncă bine dimineața. Asta o să-l ajute să îi fie mai foame.

  1. Socializare (da, și atunci când stăm în casă): Alegeți să dați telefon unei persoane cunoscută de copil: bunici, colegi, mătuși/unchi și să povestiți cu ei câteva minute lucruri de interes pentru copil. Ce ați mâncat, cum e timpul afară și ce ați descoperit: dacă au mai înflorit copacii, dacă ați auzit păsările cântând, etc. Da! Aveți nevoie de o echipă de suport! Și, vă rog, nu vorbiți despre câte lucruri rele s-au mai întâmplat). Copiii simt anxietatea chiar dacă nu știu să o explice.
  2. Motricitate fină: O activitate de pictură. Alegeți să pictați folosind mai multe tehnici în funcție de zile (pictură cu degețele, pictură cu picioarele, pictură cu gheață colorată, pictură cu bureții sau pensulă, etc). Dacă nu aveți imprimantă ca să printați fișe puteți picta liber tot felul de lucruri. Dacă e un copil sub 3 ani atunci pot să fie desene mari, 2-3 elemente pe pagină, iar dacă e un copil peste 5 ani, el poate picta cu detalii mai multe. Desenele se pot copia din modelele electronice. Pregătiți masa pentru pictură (eventual o față de masă din plastic), bol cu apă, culorile, etc. Pregătiți împreună cu copilul și adunați împreună cu el. Expuneți lucrarea la locul stabilit (după uscare – să nu curgă culoarea).
  3. Motricitate grosieră – jocuri de mișcare: Alegeți câteva foi colorate. Le puneți pe jos în camera unde aveți cel mai mare spațiu. Dacă e cald se poate face pe balcon sau în curte. Îi explicați regulile înainte să puneți hârtia pe jos. Nu vă grăbiți cu așezarea materialelor. Uneori, graba transmite o stare de agitație copilului. E nevoie să fiți calm. Arătați ce aveți în mână și spuneți-i că o să faceți împreună un joc. Pentru copiii sub 3 ani alegeți maxim 3 culori. Puteți, în zilele următoare, să adăugați și alte culori. Pentru copiii de 6 ani puteți pune cât mai multe culori (chiar cu grad mic de diferențiere).

Materiale necesare: foi colorate de dimensiuni mari sau mici (nu alegeți forme geometrice diferite, asta puteți face la un alt joc, în altă zi sau altă activitate)
Regulile jocului: Copilul trebuie să meargă la culoarea indicată de adult în timpul cel mai scurt. El trebuie să spună culoarea când ajunge la ea (în ce limbă doriți). El poate să vă dea și el comenzi și faceți și dumneavoastră (asta e foarte indicat). Dacă aveți mai mult de un copil atunci e mai ușor pentru că îi puteți implica pe ei. Dacă e doar un copil vă recomand să faceți împreună cu el. Dacă este foarte mic îi spuneți că mergeți cu el de mână la culoarea pe care o spuneți. La final menționați că o să adunați împreună toate materialele și le puneți aranajate în țiplă, coș cu materiale, etc.

  1. Rutina: Spălat pe mâini/masa de fructe. Luați masa de fructe într-un loc stabilit împreună. În acest timp puteți asculta muzică de relaxare (muzică liniștită, fără imagini).

DUPĂ FIECARE ACTIVITATE COPIII SE SPALĂ PE MÂINI. SUNT ACTIVITĂȚI DIFERITE ȘI AU NEVOIE SĂ ÎNVEȚE SĂ SE ÎNGRIJEASCĂ ȘI SĂ FIE CURAȚI! Voi aminti spălatul pe mâini doar când vorbim de masă pentru că e rutină. În rest, este considerat necesitate!

  1. Limbă și comunicare: Ne luăm un timp să citim cărți / răsfoim cărți. În funcție de vârstă, cărțile sunt diferite. Pot să fie cărți din material cu animale, planete, fructe, legume – pentru copiii până la 4 ani. Pot să fie cărți de povești mai complexe pentru copiii peste 4 ani.

Cadrul: aici e indicat să stați pe pernuțe, pufuri, pe canapea, fotoliu. E indicat să fie un cadru apropiat (puteți sta chiar îmbrățișați).

Materiale: cărți pentru copii;

La final de carte e bine să aveți o surpriză pentru copil. Vă dau câteva exemple:

  • Un plic cu o indicație unde găsiți următoarea activitate (ea este ascunsă undeva prin casă și trebuie să o căutați după indicații).
  • O rețetă pentru mâncarea ce urmează să o gătiți împreună (pentru prânz sau seară).
  1. Motricitate grosieră: Eu aleg varianta cu un plic unde am un traseu ca să găsesc un puzzle ce urmează să-l facem. Am pus indicațiile în plic.

Indicații: Du-te în bucătărie și te urci pe scaun (cu ajutor pentru copiii mici). Iei de pe frigider un coșulet. În el găsești o cheie și un bilet. Cheia te ajută să deschizi ușa de la dulapul din camera x.  Traseul de la bucătărie în cameră trebuie să-l parcurgi sărind într-un picior. (Se lucrează împreună cu copilul). Deschizi ușa (să fie lăsat să încerce singur să deschidă ușa cu cheia) și te urci pe scară/scaun. Găsești cutia galbenă din dreapta. Cauți în cutie și o să găsești un puzzle. Cobori. Duci cutia pe cap până în cameră, pe masă. Dacă o să cadă, e nevoie să pui cutia înapoi, să reiei jocul de la citirea din plic.

  1. Cognitiv: Realizare puzzle. În funcție de vârstă vă recomand să fie din 4 piese sau xx piese. Recomandat este să faceți un puzzle de mai multe ori. Minimum 3 ori în această situație dacă este unul pentru copii mici. Dacă e un copil mai mare și e un puzzle de dificultate mai mare îl puteți face o singură dată.

  1. Joc liber: Îi spunem că acum e timpul să petreacă timp să se joace singur cu păpușile, cuburile, mașinile. Îi arăt pe ceas 15-30 minute (puteți lipi pe ceas până unde să ajungă linia mare). În acest timp puteți să vă ocupați de treburi prin casă. La final, toate jocurile se adună. Se pun în cutie.
  2. Rutina: Spălat pe mâini și pregătit masa de prânz. Poate aranja lingurile, pâinea, poate pune farfuriile (în funcție de vârstă). Masa este servită la masă, adunat masa și pus vasele la spălat.
  3. Joc de mișcare ușor: Este indicat să-l lăsați să se joace un pic liber prin casă, după masă. Îl anunțați la ce oră merge la somn (tot pus pe ceas semn cu ora când merge la somn).
  4. Rutina: Pregătirea pentru somn și somnul. Pentru cei care nu dorm e indicat să stea puțin în pat ca să se întindă și să se relaxeze. Puteți citi o poveste sau puteți asculta o poveste audio (NU video!).
  5. La trezire, rutina cu spălat, toaleta, aranjat patul.
  6. Rutina: Pregătit și servit masa.
  7. Joc liber: Are timp de joc liber sau un joc de mișcare (puteți alege un joc cu mingi).
    Materiale: mingi mici, colorate (sau baloane), o cutie (coș de rufe), o rachetă de tenis sau un carton tare (de la o cutie de carton (20cmx20cm)).

Regulile jocului: Se introduc mingile/baloanele în cutia răsturnată fără să le atingem. Doar cu racheta de tenis sau cu acel carton. Puteți face sub formă de concurs. Sau puteți să îl lăsați pe el și faceți galerie. La final se adună toate materialele.

  1. Rutina: Pregătiți un ceai sau o cană cu lapte (cu cacao). Pregătiți locul de citire și petreceți un pic de timp în preajma cărților.
  2. O poveste audio sau video și audio (dar nu desene animate). Eventual o piesă de teatru (sunt puse la dispoziție mai multe în online).
  3. Cognitiv și motricitate grosieră: un joc cu forme geometrice. Hârtie tăiată în diverse forme geometrice (sau forme geometrice dacă aveți o trusă tip Logi). Puneți formele geometrice pe jos și în funcție de comanda pe care o dați el trebuie să găsească forma geometrică să o aducă în coșul corespunzător. Sau pregătiți 3 cutii diferite cu forme diferite și el trebuie să le aducă de pe jos în cutia corespunzătoare. Adunați materialele în ordine, împreună cu copilul.                                                                                                                                                                                           Exemplul acesta poate să fie de ajutor, dar la modelul explicat de mine cerea să aduca formele geometrice la dumneavoastra (deci puteți juca în mai multe feluri).                     
  4. Motricitate fină: Pregătiți un colaj cu un tip de mâncare favorită.

Materiale: reviste de la magazine cu mâncare, foarfecă, foaie mare pentru lipit, lipici.

Regulile: explicați cum se folosește foarfeca și puneți corect pe mâna copilului. Îi spuneți să decupeze (puteți decupa cu mâna lui, sau puteți decupa dumneavoastră și el doar lipește – pentru cei mai mici, sub 3 ani). Cei peste 3 ani pot să învețe să decupeze singuri și e bine să nu faceți asta în locul lor, dar îi ajutați/ încurajați/ arătați. Desenați apoi o farfurie, din creion, sau îl puteți lăsa și pe copil. Lipiți materialele pe farfurie. Poate să fie un bol cu salată de fructe sau o pizza. Puteți să vă folosiți de acest moment ca să introduceți ce faceți la masa de seară – chiar cu o „rețetă în imagini”.

Adunați și curățați tot la final. Expuneți lucrarea.

  1. Joc liber: Își poate alege un joc care îi place. După ce termină cu el și l-a adunat poate alege alt joc. Îi puteți spune că în acest timp aveți nevoie să …. (îi spuneți ce faceți și unde).
  2. Mișcare prin muzică: Puteți alege o melodie preferată și o ascultă în timp ce dansează. Puteți alege și un program de gimnastică pentru copii de pe internet, sau o trupă preferată care are muzică și dans.
  3. Rutină și masa de seara: Pregătiți masa de seară împreună (după spălatul pe mâini). Puteți să vă folosiți de „rețeta” de mai sus. Poate ajută să mănânce pentru că deja știe ce a lucrat. Mâncați la masă și folosți acest timp ca să vorbiți despre ziua respectivă. NU grăbiți masa, e moment bun de a împărtăși ce a fost plăcut și ce și-ar dori pentru ziua următoare. Adunați masa și faceți curat.
  4. Pregătiți materialele pentru a doua zi. Lipiți înapoi pe geam calendarul, afișați toate fișele la panou. Puneți cutiile la loc. Scoateți altele dacă e nevoie.
  5. Rutina de seară: Se mai poate bea un ceai sau lapte. Se pot citi cărți.
  6. Mulțumim pentru ziua finalizata cu bine!

 

Adunați toate materialele la final și le puneți ordonate. O să le folosiți în zilele următoare la diverse activități.

După cum vedeți, programul nu cuprinde deloc activitate de privit la TV.

Amândoi părinții pot să fie implicați. În caz că se lucrează de acasă și aveți nevoie de mai mult timp liber se poate să faceți prin rotație sau să îi explicați asta copilului și să ajustați anumite activități.

 

Spor la activități!

(Program realizat de Agnes Remalia Dragomir si Corectură realizată de Simona Corendea)